„Jako obdělávání, sázení a sklízení plodů, tak i proces vnitřní alchymie zahrnuje kultivační cyklus. Člověk musí připravit půdu (základnu) a rozvinout potřebné fyziologické a kosmologické aspekty. K tomu nám Neing tu ukazuje mapu taoistické vnitřní krajiny jako vizuální pomůcku pro vnitřní transformaci. V básni se píše o květinách žlutých jako zlato a o semenech jako zrno nefritu – jsou to poetická vyjádření specifické alchymistické praxe.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Celý vesmír je kontextem pro kultivaci a díky praxi se existence sama stává kosmickou. Jako je ukázáno na obrázku Neing tu, praktikující adept zjistí, že v těle jsou proudy, pole, lesy, chrámy a vzorce (schémata, konstelace). Tělo je kosmos a kosmos je tělo. Ačkoliv takové tradiční rozdělování jako „vesmír“ a „já“ nebo „externí“ a „interní“ je důležité pro začínající alchymistickou praxi, konečným výsledkem alchymistické transformace, zředění a možná taky toho, že se „stanu božským“, je aktivace Taoistického mystického těla, těla, které je všepřesahující (transpersonální) a naplněno posvátností Taa.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Diagram jako celek můžeme vnímat jako vykreslení taoistické alchymistické praxe převrácení (inverze), v kombinaci s mikrokosmickými metodami oběžné dráhy. Adept se musí uzavřít před různými rozptýleními, včetně smyslových a emocionálních. Musí se obrátit dovnitř skrze meditaci, aby realizoval návrat ke kosmické integraci.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Když půjdeme nahoru po páteři, narazíme na plameny mezi obratli. Toto je Mingmen (Brána života), který je opět spojen s vitální esencí a její transformací do gi. Mingmen je energetické místo v těle, které má schopnost regulovat Zadní střední dráhu, tonizovat ledviny, vyživovat páteř a morek a posilovat pět jinových okruhů.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Druhá nejvyšší hora představuje Paj chuej (Sto setkání, GV-20), korunní bod současné čínské medicíny, jinak též Palác nirvány (Niwan gong). Pojem „niwan” doslova znamená „koule hlíny”. Tomuto bodu se také říká „Dokonalost stoupajícího jangu” (shengyang). V diagramu je znázorněn jako perla nebo světelná kulička a vztahuje se k němu verš Lu Dongbinovy básně: „Prodloužit trvání a dosáhnout nesmrtelnosti a buddhovství”. Tímto veršem je pojmenován konečný cíl taoistické vnitřní alchymie – zrození nesmrtelného embrya (taixian) neboli „Jangového ducha“ (yangshen) neboli „Těla za tělem” (shenwai shen). Můžeme to také chápat jako obnovení semene originálního jangu (yuanyang), který měl praktikující pořád v sobě.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Tak jako vládní úředník touží po audienci u císaře, taoistický adept usiluje o kontakt s duchovními bytostmi, božstvy a Dokonalými (zhenren). Tato část diagramu potom vyvolává vyšší úrovně alchymistického zušlechtění, které končí (či spíše začíná) v energetickém splynutí s Tao. ‚Když se soustředíš na tajemství, tajemství se uskuteční.‘“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Z taoistického pohledu je člověk kosmickou bytostí: naše vlastní tělo obsahuje hory, chrámy, souhvězdí a je zde místo pro nesmrtelnost a dokonalost. Při některých taoistických praktikách, konkrétně vizualizaci (cunxiang) a vnitřním pozorování (neiguan), což jsou typy meditace z raného a pozdního středověku, adept otočí světlo slunce a měsíce (oči) dovnitř a nasvítí tak svoji vnitřní krajinu, tj. svoje tělo.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Textové a obrazové kontury Neing tu vlastně představují smíchání světových názorů a cílů buddhismu a taoismu, snad nejjasněji vyjádřené v konečném cíli, jímž je „Prodloužení trvání a dosažení nesmrtelnosti a buddhovství” v diagramu úplně nahoře. Oba citáty hovoří o rozšíření vědomí, zvláštních schopnostech a osvobození od utrpení. Čili divák je motivován ke kultivaci svých možností poznávání skutečnosti.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Ve staročínské mythologii Pasák krav a Tkadlena jsou milenci, jejichž osudem je setkat se jen jednou za rok. Rozděluje je Nebeská řeka (Mléčná dráha), a jednou do roka přiletí straky a ze svých křídel vytvoří most, po němž milenci mohou přejít.
Obě postavy znamenají dvě věci, které mají být spojeny. Podle jejich umístění na Neing tu a podle alchymistické symboliky Pasák krav značí trigram Li – oheň, a je tedy spojen s dráhou srdce a s duchem. Tkadlena značí trigram Kan – voda, je tedy spojena s dráhou ledvin a s životní esencí. Tak jako stračí můstek, taoistický adept musí usilovat o spojení těchto dvou fyziologických a energetických aspektů. Toto se často nazývá dvojí kultivace přirozené podstaty (xing), tj. Ducha a vědomí, a životního údělu (osudu) (ming), tj. Životní esence a fyzická vitalita.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Konečně, jak zjišťuje Schipper, „dítě zrozené ze spojení tkadleny a pasáka krav sváže dohromady jednotlivé mince tak, aby vytvořily Velký Vůz – hvězdu osudu, a tím vytvoří nový život pro tělo”. Obrázek Pasáka krav a Tkadleny nám tedy má připomenout, že dlouhodobá taoistická kultivace vede k transformované podobě bytosti, k odlišným ontologickým podmínkám, takže „můj osud je ve mně, ne ve hvězdách” (wo ming zai wo, bu zai tian). Velký Vůz (beidou) je v taoistické tradici často ztotožňován se základním směřováním čili „osudem” (ming).
V Neing tu toto souhvězdí není situováno do vnějšího vesmíru. Je zformováno a působí z adeptova vnitřního srdce, tj. mysli. Tím, že se adept plně věnuje kultivaci a transformaci, iniciuje posun ontologických podmínek: od běžné bytosti oddělené od Tao a předurčené k zániku, k Dokonalému, splývajícímu s Tao a překračujícímu proměnlivost světské identity. Adept vytváří a osídluje jiný vesmír nebo přinejmenším vesmír plně integruje s vlastní bytostí.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„V diagramu je též zdůrazněná důležitost zvláštních cév Du (řízení) a Ren (početí), to jsou dvě z Osmi zvláštních cév., jež jsou explicitně zmíněny v horní části Neing tu. Vidíme, že Neing tu je skutečně „diagram vnitřních toků”. Obecně řečeno, céva Řízení je centrální na zádech, zatímco céva Početí je centrální vpředu. Céva řízení začíná u kostrče čili bodu Weilu čili první ze Tří bran viz výše, jde od konce páteře nahoru, na temeni obkrouží Korunní bod a končí na horním rtu. Céva početí začíná na hrázi a jde uprostřed přední části těla na horní ret.
Tyto dvě cévy jsou na Neing tu jasně vyznačeny jako dva pětičetné pásy blízko předku hlavy. Céva řízení obsahuje qi pěti jangových orgánů (žlučník, tenké střevo, žaludek, tlusté střevo, močový měchýř), Céva početí obsahuje qi pěti jinových orgánů (játra, srdce, slezina, plíce, ledviny).“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Jedno z vysvětlení Osmi zvláštních cév říká, že obsahují „přetékající” qi a většina lidí je má prázdné nebo neaktivní. Kromě toho, že to jsou rezervoáry qi, souvisejí také s vitální esencí, s naší základní vitalitou a s „ochrannou qi” (weiqi), která nás ochraňuje proti vnějším zdrojům nemocí. Aktivace zvláštních meridiánů v taoistické alchymistické praxi tedy upevňuje zdraví a zesiluje imunitu. Tyto formy taoistické kultivace také zvyšují hladinu tělesné qi, která Osm zvláštních cév naplňuje. Běžný člověk má dvanáct aktivních meridiánů a osm latentních; taoistický alchymista má dvacet aktivních meridiánů, což zahrnuje i ty, které jsou svázány s psychickými silami. Nad rámec tohoto pojednání můžeme podotknout, že zmíněné „akupunkturní” body neboli energetická místa těla mají určité funkční a terapeutické konsekvence v moderní čínské medicíně. Úhrnem, tyto body spojují dráhu Řízení, Početí a Centrální kanál; harmonizují systém orgánů a meridiánů; posilují ledviny a životní esenci; vyživují morek, páteř a mozek; posilují trávicí systém; uklidňují srdce a ducha. Celkem vzato aktivací těchto míst a koncentrací na ně taoista posiluje svoji psychosomatickou pohodu a probouzí v sobě skryté energetické hladiny.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„…diagram vlastně také jasně ilustruje techniku z praxe neidan zvanou Vodní kolo (heche) neboli praxe Okruhu Mikrokosmu (xiao zhoutian – Malý nebeský okruh). Obecně řečeno, tato praxe zahrnuje nepřetržitou cirkulaci qi vzhůru cévou Řízení a dolů cévou Početí. Centrální důležitost této alchymistické techniky v Neing tu je zjevná z různých jevů v diagramu:
- Tři Stezky včetně zdůrazněného významu oblasti hráze (Mlýn jinu a jangu)
- dva pětinásobné pásy, které jsme identifikovali jako cévu Du (Řízení) a Ren (Početí)
- srdeční oblast, skrz niž sestupuje Sladká Rosa a qi
- dolní tantien , kam je ukládána Dokonalá qi“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Jak je vyjádřeno v Neing tu a dalších pozdně imperiálních taoistických materiálech, praxe Oběhu Mikrokosmu byla zásadní komponentou pozdně imperiální taoistické praxe neidan. V jedné verzi této praxe praktikující použije záměr (yi) k tomu, aby zkombinoval životní esenci s qi a nechal je proudit vzhůru cévou Řízení a dolů cévou Početí v neustálé cirkulaci. Neing tu věnuje pozornost právě této technice nejen vyobrazením zvláštních cév, ale také třemi chrámy nebo domky podél páteře. Jsou to Tři stezky (sanguan), kde qi většinou neproudí. Zdola nahoru jsou to tyto: Weilu (kostrč), Jihai (úzký předěl, doslova „u páteře”, střední páteř) a Yuzhen (Nefritový polštářek, týl), Baihui (korunní bod), Shenguan (Stezka Ducha, třetí oko), a Yij iao (Pružné setkání, prostředek horního rtu). V praxi Oběhu Mikrokosmu se klade zvláštní důraz na uvedená tři místa za účelem otevření cév a zajištění efektivního proudění vitální esence a qi tělem.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„…praxe Oběhu Mikrokosmu vede k aktivaci a udržení ostatních meridiánů a jejich orgánů. Čili cirkulace qi cévou Řízení a cévou Početí harmonizuje celé jemnohmotné tělo. Aktivace jemnohmotného těla a práce s ním je tedy středobodem taoistické praxe neidan, což je dokumentováno v Neing tu a vyjádřeno v taoismu pozdně imperiálního období. A dále, jestliže adept rovněž přijme souvislosti s pěti prvky a použije odpovídající techniky vizualizace, jak Neing tu naznačuje, potom jeho praxe doslova zahrne podmínky pro transformaci a transformační proces. Jeho bytost potom vstoupí do kontaktu s astrálními světy a jemnými skutečnostmi.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)
„Z Neing tu není jasné, zdali konečný cíl duchovního snažení je sjednocení s Tao a rozpuštění v Tao, nebo osvícení chápané jako zrození vnitřního vyzařování, nebo vytvoření jangového ducha, který přetrvá smrt fyzického těla. Ze souvislosti s podobnými systémy vnitřní alchymie, zvláště oněmi z doby pozdně imperiální, usuzujeme nejspíše na poslední možnost: jangový duch, odcházející při umírání korunním bodem, zobrazený v Neing tu jako perlička bílého světla nad hlavou.“
[Pošli citaci mailem] [Detail citace]
Linky:
taiji-pardubice.cz - pdf
taiji-pardubice.cz
Mapování taoistického těla - plakát (465KB)